Saturday 4 February 2012

TARIAN JOGET


TAHUKAH anda joget mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga adalah sejenis tarian dan lagu Melayu yang agak rancak iramanya, juga dikenali sebagai ronggeng, tandak dan chakunchak. Tarian joget adalah tarian yang paling popular di Malaysia. Ia di persembahkan menjelang sesuatu perayaan kebudayaan, meraikan majlis majlis perkahwinan dan juga majlis social yang lain.
Asal-usul tarian joget dikesan dan dikatakan mempunyai kaitan dengan elemen tarian Portugis apabila diperkenalkan di Melaka sejak era perdagangan rempah lagi pada kurun ke-14 Masihi.
Tarian ini dipersembahkan sepasang penari dengan kombinasi pergerakan tangan dan kaki yang pantas. Ia dianggap sebagai suatu tarian yang hebat dengan tempo pantas dan amat digemari di kalangan golongan muda mahupun tua. Tarian ini kebiasaannya boleh dilihat menjelang suatu pesta kebudayaan dan juga majlis perkhawinan Melayu. Di Melaka, ia juga dikenali dengan nama Chakunchak. Muzik joget dikenalpasti menerusi pengaruh violin barat, rebana Arab, Gong dari tanah Asia Tenggara dengan gaya nyanyian mengikut masyarakat di sekitar timur laut Malaysia.
Muzik tradisional adalah muzik oleh sesuatu kaum. Ia bergantung kepada budaya, adat dan penerimaan sesuatu bangsa. Setiap bangsa mempunyai cirri muzik yang tersendiri.
Di Malaysia, kebanyakan peralatan muzik tradisional zaman dulu banyak dimainkan golongan bangsawan saja. Namun, berikutan peredaran masa, rakyat biasa juga tidak ketinggalan menikmati alunan muzik tradisional ini.



No comments:

Post a Comment